Samsam

Samsam is een educatief platform voor wereldwijze kinderen. Het platform bestaat uit een educatief/journalistiek magazine met een lesbrief en een informatieve website met beeld- en lesmateriaal. Samsam wordt ingezet als lesmethode burgerschap op basisscholen, maar wordt ook thuis graag gelezen.

Samsam leert kinderen over de wereld, dichtbij en ver weg. Hoe wonen, leven, spelen en leren kinderen in andere landen? In het magazine lezen kinderen (8-12 jaar) verhalen, reportages en interviews van leeftijdsgenoten wereldwijd. Aan de hand van wisselende hoofdthema’s, zoals democratie, plastic soep, chocola en vrijheid, vertellen zij hoe hun dagelijks leven eruitziet. De artikelen in Samsam maken maatschappelijke thema’s herkenbaar en zetten de lezers aan het denken over hun rol in de wereld.

Basisscholen met een abonnement op Samsam, ontvangen naast 5 x per jaar het magazine, ook 10 lessen burgerschap voor groep 5/6 en groep 7/8. De lessen sluiten aan bij de kerndoelen van het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ (kerndoel 34-39 en 47-50) en doelen voor burgerschapsonderwijs, opgesteld door SLO.

Marketingoplossingen

Selecteer marketingoplossing...

DOELGROEPBEREIK

Samsam bereikt 1.500 basisscholen, 4.800 leerkrachten en 125.000 kinderen per editie

Het magazine wordt door 125.000 kinderen gelezen en verschijnt op 1500 basisscholen. Uit gebruikersonderzoek blijkt dat leerkrachten gemiddeld 58 minuten klassikale lestijd besteden aan elke editie van Samsam. De website, Samsam.net, ontvangt maandelijks 30.000 unieke bezoekers en wordt door 75% van de abonnees klassikaal gebruikt.

Een maatschappelijk verantwoorde boodschap verspreiden onder de doelgroep 8 t/m 12 jaar en in het basisonderwijs? Dan is Samsam een zeer geschikt medium! Met artikelen en lessen over duurzame ontwikkeling, cultuur, identiteit en mensenrechten biedt Samsam een uniek umfeld voor bedrijven en stichtingen met een groene en eerlijke boodschap. We bieden verschillende mogelijkheden aan, afhankelijk van de doelstellingen. Daarnaast helpen we je graag om jouw boodschap aantrekkelijk te maken voor deze jonge doelgroep. Alles voor een zo effectief mogelijke campagne.
Dit wil ik

BRAND AWARENESS

Positioneer je merk in het leven van kinderen

Of je merk nu meer bekendheid, loyaliteit of onderscheidend vermogen kan gebruiken: een marketingcampagne in samenwerking met Samsam brengt je merk onder de aandacht bij kinderen (8 t/m 12 jaar), ouders en leerkrachten.

Wil je de naamsbekendheid vergroten, dan is het van belang om je merk structureel onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld denken aan display advertising op onze websites in combinatie met advertenties of een advertorial in Samsam en Kidsweek.

Wil je dat de doelgroep een specifieke boodschap over je merk, product of dienst onthoudt, dan is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan de boodschap zelf. Custom publishing is in dat geval een goede oplossing. Wij maken jouw boodschap aantrekkelijk voor een jonge doelgroep in een op maat gemaakte krant, boek of magazine. We kunnen zelfs specifiek lesmateriaal voor je ontwikkelen. Het is een goede manier om deze jonge doelgroep meer tijd met je merk te laten doorbrengen.

Het kan ook zijn dat je regelmatig contact wilt hebben met je doelgroep. Dan is het wellicht interessant om een content partnership met Samsam aan te gaan. Een goede manier om kinderen aan je merk te binden Je leest er alles over onder ‘content partnership’.
Dit wil ik

CONCEPTONTWIKKELING

WIJ MAKEN JE BOODSCHAP AANTREKKELIJK VOOR KINDEREN

Het is niet eenvoudig om je merkboodschap aantrekkelijk te maken voor kinderen. Wij hebben ruim 15 jaar ervaring met communicatie en conceptontwikkeling gericht op kinderen en jongeren. Als je ondersteuning nodig hebt bij de creatie van advertenties, branded content of custom publishing, neem dan contact met onze adviseurs op. Samen creëren wij een effectieve marketingcampagne, die jouw boodschap op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengt van deze jonge doelgroep.
Dit wil ik

ONDERZOEK

Leer kinderen nog beter kennen

Om je communicatie naadloos af te kunnen stemmen op jonge lezers, heb je inzicht nodig in de doelgroep. Daarom werken wij graag samen met Youngworks: een bureau dat onderzoek doet naar kinderen en jongeren. Hun research en kennissessies bieden inzicht in de belevingswereld van jonge doelgroepen en leveren concreet advies op voor effectieve strategieën en communicatie. Onze verslaggevers maken daar vervolgens aantrekkelijke content van die aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Op die manier kunnen wij de kwaliteit van je communicatie verbeteren, waardoor kinderen meer aandacht besteden aan je merk.
Dit wil ik

CUSTOM PUBLISHING

BIND KINDEREN AAN JE MERK MET INSPIRERENDE CONTENT

Door de behoeften en beweegredenen van kinderen centraal te stellen, word je boodschap beter onthouden.

Samsam en Kidsweek werken graag nauw samen met adverteerders om hun boodschap zo goed aantrekkelijk mogelijk te maken voor jonge lezers. Wij hebben veel ervaring met de creatie van een speciale krant, een katern, een insert, een magazine of een doe-boek, maar ook met de ontwikkeling van workshops, websites, smartphoneapps en lesmaterialen.

Custom publishing biedt tal van mogelijkheden om specifieke en inspirerende content te ontwikkelingen, waarmee alle marketing- en communicatiedoelstellingen kunnen worden gerealiseerd.
Dit wil ik

CONTENT PARTNERSHIP

ALS PARTNER VAN SAMSAM BEN JE TOP-OF-MIND BIJ KINDEREN

Wil je graag gedurende langere periode contact hebben met je doelgroep? Dan is het wellicht interessant om een content partnership met Samsam aan te gaan. Het unieke umfeld van Samsam is zeer geschikt voor organisaties met een groene en eerlijke boodschap. Er zijn verschillende mogelijkheden om een partnership aan te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een thema-dossier op de website, of structurele aandacht voor jouw boodschap in het magazine. Een goede manier om stapsgewijs je hele verhaal te vertellen en kinderen aan je merk te binden.
Dit wil ik

ACTIVATIE

BRENG JE MERK TOT LEVEN MET EEN OPVALLENDE PROMOTIE

Samsam denkt graag met je mee om je merk, product of dienst onder de aandacht te brengen van kinderen. Een activatie is een opvallende manier van communiceren die je merk niet alleen in de spotlight zet, maar kinderen ook letterlijk in beweging kan brengen. Denk aan een winacties, on-pack promotie in de vorm van een wikkel, een sticker, een bijsluiter of een seal. Maar we kunnen ook een activatie op scholen of de winkelvloer vormgeven. Wij gaan graag met je om tafel.
Dit wil ik

EDUCATIE

LAAT KINDEREN KENNISMAKEN MET JE MERK IN DE KLAS

Je verhaal graag koppelen aan een educatieve boodschap? Wij maken lesbrieven op maat, die aansluiten bij de educatieve boodschap van je merk én bijdragen aan de leerdoelen die een leerling moet voldoen. Op die manier helpen wij leraren aan kwalitatieve en educatieve content en wordt jouw merk of boodschap behandeld in de klas.
Dit wil ik

DISTRIBUTIE

VERSPREID JE PRODUCT OP 3.000 BASISSCHOLEN IN HEEL NEDERLAND

Samsam in de Klas en Kidsweek in de Klas hebben gezamenlijk een bereik van maar liefst 3.000 basisscholen. Dat is de helft van alle Nederlandse basisscholen. Onze database is helemaal up-to-date, omdat we deze regelmatig verversen met de contactgegevens van nieuwe docenten. Genoeg mogelijkheden dus om jouw advertising, activaties, giveaways of samples van jouw producten op deze basisscholen te verspreiden. In onderling overleg kunnen we een plan maken dat jouw marketingdoelstellingen verwezenlijkt.
Dit wil ik

Informatie over Samsam

Selecteer...

PROFIEL

Wat is Samsam?

Samsam is een educatief platform voor wereldwijze kinderen. Het platform bestaat uit een educatief/journalistiek magazine met een lesbrief en een informatieve website met beeld- en lesmateriaal. Samsam wordt ingezet als lesmethode burgerschap op basisscholen, maar wordt ook thuis graag gelezen.

In het magazine worden thema’s als democratie, kinderrechten, duurzame ontwikkeling en identiteit behandeld, aan de hand van verhalen van kinderen uit landen over de hele wereld. Op samsam.net vind je artikelen, nieuws, achtergrondinformatie, infographics, lesopdrachten en quizzen over verschillende landen en thema’s. Kinderen, maar ook leerkrachten, kunnen de thema-dossiers, landeninformatie en informatie over de wereldgodsdiensten gebruiken voor spreekbeurten of lesvoorbereiding.

 

Wat is Samsam in de Klas?

Basisscholen met een abonnement op Samsam, ontvangen naast 5 x per jaar het magazine, ook 10 lessen burgerschap voor groep 5/6 en groep 7/8. De lessen sluiten aan bij de kerndoelen van het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ (kerndoel 34-39 en 47-50) en doelen voor burgerschapsonderwijs, opgesteld door SLO.

Basisscholen zijn wettelijk verplicht om een bijdrage te leveren aan de bevordering van actief burgerschap. Met burgerschapsvorming worden kinderen gestimuleerd actief deel te nemen aan de samenleving. In de praktijk van het onderwijs betekent dat bijvoorbeeld dat kinderen leren omgaan met diversiteit, waarbij ze hun eigen oordelen onderzoeken en verder durven te kijken dan hun eigen grenzen. Luisteren, je kunnen verplaatsen in een ander en zoeken naar verbindingen zijn vaardigheden die bij burgerschapsvorming met Samsam aan bod komen.

 

Door wie wordt Samsam gelezen?

Samsam wordt gelezen door kinderen van 8 t/m 12 jaar, die graag meer willen weten van de wereld om hen heen. Daarnaast wordt Samsam ook gelezen door ouders en leerkrachten.

PRINT

MAGAZINE VOOR WERELDWIJZE KINDEREN: SAMSAM

Het magazine Samsam maakt mondiale vraagstukken begrijpelijk en herkenbaar voor kinderen, aan de hand van verhalen van leeftijdsgenoten uit landen over de hele wereld. Thema’s als democratie, kinderrechten, duurzame ontwikkeling en identiteit staan centraal in het magazine. In het magazine staan reportages, interviews, weetjes, strips en puzzels.

  • Samsam verschijnt 5 keer per jaar
  • Schoolabonnees ontvangen jaarlijks 10 lessen burgerschap voor groep 5/6 en groep 7/8
  • Particuliere abonnees: 1000
  • Samsam in de Klas abonnees: op 1.500 basisscholen
  • Bereik per editie: 125.000 lezers
  • Gemiddelde leesduur per editie: 58 minuten

ONLINE

DE WERELD IN DE KLAS: SAMSAM.NET

Samsam.net is een verzamelplaats van artikelen, nieuws, achtergrondinformatie, infographics, lesopdrachten en quizzen over verschillende landen en thema’s. Kinderen, maar ook leerkrachten, kunnen de thema-dossiers, landeninformatie en informatie over de wereldgodsdiensten gebruiken voor spreekbeurten of lesvoorbereiding. Leerkrachten met een abonnement hebben exclusief toegang tot het lesmateriaal en archief. Uniek: op de website vind je ruim 350 filmpjes uit 30 verschillende landen, zelfgeproduceerd en altijd met kinderen in de hoofdrol.

  • Unieke bezoekers per maand: 30.000
  • Pageviews per maand: 150.000
  • 75% van geabonneerde leerkrachten gebruiken de website klassikaal

E-mailnieuwsbrief

  • Wekelijkse nieuwsbrief: 15.000

Sociale media
Kinderen kunnen Samsam volgen op YouTube en Instagram. Ouders en leerkrachten worden op de hoogte gehouden via Facebook en Twitter.

  • YouTube: 1500
  • Instagram: 372
  • Facebook: 1310
  • Twitter: 1492

EVENTS

WEEK VAN BURGERSCHAP

Samsam organiseert jaarlijks in week 21 de Week van Burgerschap (20 t/m 25 mei 2019). Hiermee willen wij het onderwijs inspireren tijd te besteden aan burgerschap in de klas.

Tarieven, Facts & Formaten

Basisscholen

1.500

Leerkrachten

4.800

Kinderen

125.000

Online bezoekers

30.000

Direct contact

Vraag naar de mogelijkheden bij onze accountmanagers:

Budi Goudsmit

Senior Accountmanager
06 5281 4093

E-mail mij

Patrice Sijmons

Senior Accountmanager
06 5043 9853

E-mail mij

Kirsten Hogeboom

Manager Marketing Partnerships
06 1608 0376

E-mail mij

Meer weten?

Wil je meer weten over onze abonnementen, adverteren in samenwerking met een van onze merken of heb je een andere vraag? Laat het ons weten.

Direct contact