Laura Peschar
09-04-2020

Deel dit bericht

De Grand SpinAward ging naar Albert Heijn en &Samhoud creative tech. Niet alleen werd dit jaar goud gewonnen in de categorie Mobile voor de Albert Heijn Voetbalplaatjes, de jury beloonde vooral ook de samenwerking waarin bureau en opdrachtgever het allerbeste in elkaar naar boven halen, waardoor het digitale denken verder wordt gebracht.

De 22e editie van de SPIN Awards is een memorabele. Voor het eerst vond de eindjurering en de bekendmaking van de awards volledig digitaal plaats. Door de uitbraak van het coronavirus konden de geplande jurering en de awardshow op 9 april niet plaatsvinden. De presentaties en de jurering gingen desondanks door via Zoom en een enkele Hangouts-sessie. Alle winnaars hebben via de mail – met een video van de juryvoorzitter – te horen gekregen dat zij de felbegeerde zilveren of gouden SPIN-ring hebben gewonnen.

Susanne van Nierop, bestuurslid SPIN Awards: ‘Wij maken een diepe buiging voor de genomineerden en de jury’s. Zij hebben ervoor gezorgd dat we toch die prachtige innovatieve cases kunnen bekronen dit jaar. De ringen gaan we uiteraard nog langsbrengen wanneer het veilig kan en het feest doen we hopelijk volgend jaar dubbel over.

Juryvoorzitter Innovatie Ronald van Schaik (Kaliber): ‘Corona had alles kunnen vermorzelen, maar niet de Spinawards! Er is nogal wat veerkracht en toewijding voor nodig om dit voor elkaar te krijgen en dat is ondanks alle tegenslagen goed gelukt.

4x winst voor Achtung! mcgarrybowen, dept en SIRE
In totaal zijn er 35 SpinAwards uitgereikt in categorieën, waarvan 20 Zilver en 15 Goud. Nieuw was dit jaar de SPIN Stage Award (mogelijk gemaakt door Mediastages) waarin Bradley Langguth in de prijzen viel voor zijn project bij &Samhoud.

Opvallend was verder dat in de categorie Digital Service Idea maar liefst drie keer Goud werd uitgereikt, terwijl in de categorie Games dit jaar geen prijzen vielen. Zowel Sire als Achtung! mcgarrybowen en Dept vielen vier keer in de prijzen, en Joe Public & Blauw Gras drie keer. De categorie Young Talent, waar de talenten van hogescholen na een coachingstraject van een dag live pitchen tegenover de jury is uitgesteld.

Dit zijn alle winnaars van de SPIN Awards 2020:

SPIN Stage Award
Zilver: Fixing Design Systems, Dept, Dept
Goud: Bradley Langguth, &samhoud media

Mobile
Zilver: The Nightstand Concert, Classicnl, Publicis Groupe NL
Goud: Rembrandt Reality, Nationale-Nederlanden / Mauritshuis, Capitola
Goud: AH Voetbal App, Albert Heijn, &samhoud creative tech

Website
Zilver: 75 Jaar Bevrijding, NOS
Zilver: SIRE – Waardeer het. Repareer het, SIRE, Dept

A.I. & Voice
Zilver: Bol.com – Hulppiet, Bol.com, Dept
Zilver: AI Total Safety, Total Safety, DEUS
Goud: Hey Google, ik wil praten met ‘De Donald Duck’, Sanoma NL – Donald Duck Weekblad, Greenhouse

Digital Campaign
Goud: #DOESLIEF, SIRE, Joe Public Take-Away Advertising & Blauw Gras
Zilver: IKEA Luistercatalogus, IKEA Nederland, Buutvrij for life
Zilver: Smoorverliefd, Interpolis, Wefilm

E-Commerce
Zilver: Kramp-app, Kramp, Q42, GriDD, Defigners
Goud: Bugaboo, Bugaboo, Dept

Innovation
Zilver: Tailie – the most accurate sizing service in the world, Tailie & Born05 Ventures, Born05 Ventures
Goud: Spacebuzz VR education programme for kids, The SpaceBuzz Foundation, MediaMonks / Maak
Zilver: Karwei Style Studio, Karwei, Achtung! mcgarrybowen

Media
Goud: IKEA Luistercatalogus, IKEA Nederland, Buutvrij for life

AR/VR
Zilver: VGZ Mindfulness VR-experience, VGZ, Studio05 – Wonderment by Design
Zilver: Rembrandt Reality, Nationale-Nederlanden / Mauritshuis, Capitola

Digital Service Idea
Goud: Tailie – the most accurate sizing service in the world, Tailie & Born05 Ventures, Born05 Ventures
Goud: Crisp – Farm to fork voor het grote publiek, Crisp, Achtung! mcgarrybowen
Goud: BrandMR: het recht toegankelijk voor iedereen, BrandMR, onderdeel SRK, Fabrique en LabDigital

User Experience
Goud: Spacebuzz VR education programme for kids, The SpaceBuzz Foundation, MediaMonks / Maak
Goud: Gemakkelijker je kaartje kopen: nieuwe GVB kaartautomaat, GVB Amsterdam, Fabrique

Design
Zilver: Crisp – Farm to fork voor het grote publiek, Crisp, Achtung! mcgarrybowen

Content
Goud: Smoorverliefd, Interpolis, Wefilm
Zilver: #DOESLIEF, SIRE, Joe Public Take-Away Advertising & Blauw Gras

Socal Media
Goud: Klassewerk, Volkswagen Bedrijfswagens, Achtung! mcgarrybowen
Zilver: #InstaIntern, Ogilvy | Social.Lab, Ogilvy | Social.Lab
Zilver: #DOESLIEF, SIRE, Joe Public Take-Away Advertising & Blauw Gras

Social Business
Zilver: NewBe Vlog – Heartbreak High series, NewBe, NewBe
Zilver: De sleutels van het Rijks, Het Rijksmuseum, N=content
Zilver: Victim Fashion,ProRail, Ogilvy | Social.Lab

Over de SpinAwards
De SpinAwards zijn de prijzen voor creatieve concepten die het digitale denken verder brengen. De SpinAwards bestaan sinds 1998 en worden georganiseerd door de Stichting SpinAwards, in 2018 overgenomen door Sijthoff Media.

##
Interview, beeld nodig of vragen? Neem contact op met Nicole van Deursen, +31 6 2337 93 91, nicolevandeursen@sijthoffmedia.nl

Meer weten?

Wil je meer weten over onze abonnementen, adverteren in samenwerking met een van onze merken of heb je een andere vraag? Laat het ons weten.

Direct contact