Laura Peschar
27-07-2020

Deel dit bericht

Afgelopen half jaar was een bijzondere periode voor veel bedrijven, vooral in de mediasector. Als gevolg van de coronacrisis stond de advertentie- en vacaturemarkt onder druk en moesten evenementen worden uitgesteld of digitaal worden georganiseerd. Daarnaast nam de vraag naar onafhankelijke en betrouwbare (vak)informatie explosief toe. Ook voor Sijthoff Media was dit zichtbaar, vooral in de sterke groei van online abonnementen en de toename van digitaal bereik bij alle titels.

Bij Adformatie steeg de vraag naar Online Only abonnementen met meer dan 25%. Het online bereik van de website groeide daarnaast naar gemiddeld 350.000 unieke bezoekers per maand. Dankzij de lancering van de talkshow Adformatie Connects Live met gemiddeld 2.000 kijkers, (internationale) videopanels met industry leaders en nieuwe e-zines bleven marketing-, media- en communicatieprofessionals dagelijks op de hoogte van wat er allemaal speelde binnen hun branche. De SPIN Awards en Dutch Marketing Awards vonden dit jaar volledig digitaal plaats en werden uitgezonden vanuit de opnamestudio van Capital C.

IT-titel AG Connect zag het websitebezoek met meer dan 50% stijgen en het aantal commerciële partners zelfs verdubbelen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het team bracht voor het eerst een digitale special uit, met als thema de rol van IT binnen de Formule 1. De open- en click rates van de dagelijkse en themanieuwsbrieven, o.a. over thuiswerken, artificial intelligence en data science, waren bovendien bovengemiddeld hoog.

Bij de titels Binnenlands Bestuur en iBestuur was thuiswerken ook een populair thema. Ook hier werden nieuwe digitale initiatieven uitgerold om bestuurders en topambtenaren van vakkennis en nieuws te blijven voorzien. Zo organiseerde Binnenlands Bestuur het live-debat ’thuiswerken in tijden van corona’ dat werd bijgewoond door meer dan 400 deelnemers via een livestream. Ook werd er een netwerk van internationale correspondenten opgezet die verslag deden van de gevolgen van de coronacrisis andere Europese gemeenten. Tijdens de virtuele thuisdebatten van iBestuur deelden experts hun visie over (versnelde) digitalisering binnen de overheid. Onderzoeksbureau Atlas voor Gemeenten behield een goedgevulde ordeportefeuille maar moest de uitreiking van de nieuwe Atlasuitgave uitstellen naar het najaar.

Omdat scholen dicht waren gedurende de ‘intelligente lockdown’ steeg de vraag naar extra les- en leesmateriaal voor kinderen thuis. Dit leidde tot een verdubbeling in het websitebezoek van kidsweek.nl. Young & Connected speelde hier op in door al het lesmateriaal van Kidsweek in de Klas en Samsam gratis digitaal aan te bieden aan kinderen thuis, inclusief speciale lesinstructies voor ouders. Een grootschalige campagne met o.a. een tv-commercial zorgde bovendien voor duizenden nieuwe abonnementen voor Kidsweek. Momenteel loopt er een campagne om kinderen te stimuleren door te lezen in de zomervakantie om de zogenaamde ‘zomerleesdip’ te voorkomen.

CEO Willem Sijthoff licht de resultaten verder toe: “Afgelopen halfjaar was een zeer dynamische periode waarin veel werd gevraagd van het improvisatievermogen van onze organisatie en werknemers. Gelukkig is ons bedrijf zo ingericht dat wij, ondanks de onzekerheden, goed konden inspringen op de snelle veranderingen. In de tweede helft van het jaar zullen er zeker nog uitdagingen zijn, maar we zien de toekomst positief tegemoet. Zo is de kalender weer goed gevuld met evenementen, deels in hybride vorm, en is alles volledig aangepast naar de nieuwe standaarden van de 1,5-meter samenleving. Wij zullen verder nog meer inzetten op nieuwe digitale concepten en werken nauw samen met onze partners om ervoor te zorgen dat wij professionals verder kunnen blijven brengen in hun ontwikkeling en persoonlijke groei.”